Med Kalmar Veterantåg till Nordkalotten 2017             klicka på bilderna, så blir de större.  

En solig och varm sommardag den 6 juli rullade 10 av Kalmars gamla fina vagnar dragna av deras Ma-lok 828 från 1953 in till Tranås station,
där jag steg på 10.30. Resan började redan 5.35 från Kalmar C, och sen gjorde tåget flera stopp på vägen för påstigning. Jag steg på i Tranås,
därför att tåget inte fick stanna i Motala, så där körde tåget bara igenom i hög fart. Väl ombord installerade jag mig i min alldeles egen kupé, och
nu infann sig åter denna lyckokänsla av att få åka dessa gamla fina tåg – att stå vid ett öppet fönster och känna vinddraget, när tåget sakta rullar iväg.
Varje start sker sakta och mjukt bl.a. beroende på att kopplet mellan alla vagnarna måste sträckas ut. Sen gick jag till restaurangvagnen för att inta
en av många väldigt fina måltider, vilka alltid avslutades i barvagnen med lite kaffe. Resan var nästan helt fullbokad.

NK-17_3774-15.jpg (239117 byte)    NK-17_3777-15.jpg (248657 byte)    NK-17_3782-17.jpg (267883 byte)    NK-17_3791-15.jpg (241394 byte)    NK-17_3799-15.jpg (240432 byte)    NK-17_3802-16.jpg (246676 byte)    NK-17_3813-16.jpg (230542 byte)   

Målet med resan var att parkera tåget i Björkliden för att därifrån åka med två bussar in i Norge. Vi var tvungna att åka buss i Norge, för våra två duktiga
lokförare fick inte köra tåg i Norge. Vi var fyra dagar i Norge, där en dag var en dagskryssning på Hurtigrutten, och en annan dag var en heldagsutflykt på
Lofoten. Därefter tillbaka hem till tåget i Björkliden, varifrån vi åkte till Kiruna och sedan en lång härlig resa hem till Kalmar, där jag steg av.

NK-17_3837-15.jpg (262558 byte)    NK_3864-17.jpg (240406 byte)    NK_3873-15.jpg (216852 byte)    NK_3894-15.jpg (219099 byte)    NK-17_3839-15.jpg (262642 byte)    NK-17_3844-15.jpg (221416 byte)    NK-17_3907-15.jpg (232012 byte)   

Men låt oss ta allt från början. Tåget rullade jämt och fint norrut med maxfart på 100 km/tim, men ibland gick det långsammare och ibland stopp på ett
mötesspår, då museitåg har lägre prioritet jämfört med godståg och ordinarie persontåg. De båda lokförarna löste av varandra i 5-timmarspass, så tåget
gick ända till Luleå, där vi var framme på morgonen efter en rundgång i Boden, då tåget bytte riktning. I ett soligt Luleå åkte vi med båten M/S Laponia
på en liten kryssning i skärgården med lunch på båten. Sedan blev det busstur till Gammelstad med guidning i två grupper. Lite senare promenerade vi till
den gamla järnvägsstationen, där tåget hämtade oss för vidare färd norrut. Här gjorde vi resans enda fotostopp, då vi stannade vid polcirkeln, innan vi
nådde fram till Kiruna, där vi gjorde uppehåll för natten.

NK-17_3920-15.jpg (244055 byte)    NK-17_3928-15.jpg (219148 byte)    NK-17_3946-15.jpg (238662 byte)    NK-17_3956-16.jpg (233172 byte)    NK-17_3958-15.jpg (262842 byte)    NK-17_3964-12.jpg (254899 byte)    NK-17_3975-15.jpg (266971 byte)   

Under natten inträffade en liten incident, då det blev en brand i de 4 batterierna i sovvagnen 53. Ingen skada uppstod på vagnen, och efter en noggrann
kontroll av räddningstjänsten konstaterades att vagnen var oskadad och kunde fortsätta men utan batterier. Så tåget körde vidare till Björkliden, där det
parkerades på ett stickspår i 4 dagar. Efter några timmar i Björkliden och lunch på hotellet Fjället äntrade vi två bussar som åkte in i Norge i 2½ timmar
till Harstad, där det blev hotell en natt.

NK_4053-17.jpg (244908 byte)    NK_3991-16.jpg (245611 byte)    NK_4001-15.jpg (233887 byte)    NK_4009-15.jpg (195413 byte)    NK_4030-15.jpg (245879 byte)    NK_4050-15.jpg (204405 byte)    NK_4052-15.jpg (253374 byte)   

Nästa dag var en av resans stora höjdpunkter förutom själva tågresan, för då gjorde vi en heldagskryssning på Hurtigrutten med det stora fartyget
M/S Midnatsol. Vi åt både lunch och middag i båtens stora restaurang, och båda måltiderna bestod av en stor buffé. Under resan gjordes två stopp,
så vi kunde gå iland. Hela resan längs Hurtigrutten är verkligen en stor naturupplevelse med höga delvis snötäckta berg och djupa fjordar längs hela
norska kusten från Bergen i söder till Kirkenes i norr, men vi åkte bara från Harstad till Svolvaer. En mäktig del av resan var när båten gick in i Trollfjorden
och vände längst in. Denna fjord är endast 100 m bred vid mynningen, 60 m djup och 2,5 m lång. På båda sidor reser sig upp till 1.000 m höga berg.
Det är nästan så att man kan ta på dem. Mer info om Hurtigrutten finns på: https://www.hurtigrutenresan.se/   Vi var framme i Svolvaer 19.30, och där
inkvarterades vi i flera tvåvåningsstugor i hotell Anker Brygge för tre övernattningar.

NK_4068-15.jpg (253641 byte)    NK_4070-15.jpg (241095 byte)    NK_4085-15.jpg (272602 byte)    NK_4088-12.jpg (236289 byte)    NK_4102-15.jpg (264679 byte)    NK_4134-15.jpg (274816 byte)    NK_4142-15.jpg (251940 byte)   

Nästa dag var en lugn dag med fria aktiviteter, så efter en bamsefrukost strövade jag runt i byn och beundrade den fina naturen med kameran, för många
vackra motiv fanns överallt. Vädermässigt började dagen med lätt regn, men senare tittade solen fram bland de låga molnen. I tätorten Svolvaer bor det
c:a 4.000 invånare, medan det i hela kommunen finns 9.000 invånare.

NK_4158-15.jpg (203737 byte)    NK_4193-15.jpg (251244 byte)    NK_4167-15.jpg (235417 byte)    NK_4172-15.jpg (237087 byte)    NK_4183-15.jpg (264216 byte)    NK_4198-15.jpg (252250 byte)    NK_4206-15.jpg (244373 byte)   

NK_4202-15.jpg (238592 byte)    NK_4189-15.jpg (242914 byte)    NK_4208-15.jpg (233904 byte)    NK_4215-15.jpg (244964 byte)    NK_4227-15.jpg (263628 byte)    NK_4229-15.jpg (243496 byte)    NK_4232-15.jpg (254675 byte)   

Ny dag som började med en kraftig regnskur men sen fint väder resten av dagen. 8.30 hämtade två bussar oss för en heldagsutflykt på Lofoten. Detta
är en ögrupp vid Norges nordvästra kust och karakteriseras av sina berg, bergstoppar, lugna sund och sandstränder med en sagolikt vacker natur.
Den totala folkmängden är 24.500 invånare som främst livnär sig på fiske. Vi besökte Vikingamuseet Borg och sen var det lunch i Ramberg, där det
finns en fin vit sandstrand. Färden fortsatte till det lilla samhället Å längst ut på Lofoten, och där gjorde vi ett fotostopp.

NK_4233-15.jpg (230880 byte)    NK_4235-15.jpg (234974 byte)    NK_4238-15.jpg (216797 byte)    NK_4240-15.jpg (239913 byte)    NK_4250-15.jpg (269299 byte)    NK_4256-15.jpg (273372 byte)    NK_4257-15.jpg (279923 byte)       

NK_4260-15.jpg (227985 byte)    NK_4264-15.jpg (274666 byte)    NK_4266-15.jpg (247021 byte)    NK_4267-15.jpg (230079 byte)    NK_4270-15.jpg (260363 byte)    NK_4271-15.jpg (250688 byte)    NK_4272-15.jpg (265802 byte)   

Efter tre dagar i Svolvaer var det dags att åka hem till tåget i Björkliden. Vi lämnade ett mulet Svolvaer vid 9-tiden efter en ny bamsefrukost på hotellet.
Resan tog 5½ timmar med några korta stopp på vägen, och väl framme gjorde tågpersonalen iordning tåget som kunde lämna Björkliden en timme senare.
Då vi inte fick middag förrän 18.00, bjöds det på mackor i barvagnen. Efter nästan 4 timmar med några korta stopp på ett mötesspår för att släppa förbi
malmtågen med 68 vagnar i kroken var vi framme i Kiruna, där tåget stannade på ett stickspår utan perrong över natten. För att kunna gå av och på tåget
sattes små stegar ut vid flera av vagnarna, men då det regnade hela tiden, så stannade de flesta ombord på tåget. Strömavtagarna på loket var nere, så
ström togs från en extern kabel. Tåget var bromsat, men för säkerhets skull sattes två bromsskor ut vid ett hjul.

NK_4299-15.jpg (248613 byte)    NK_4301-15.jpg (265836 byte)    NK_4305-15.jpg (250036 byte)    NK_4307-15.jpg (254086 byte)    NK_4315-16.jpg (240512 byte)    NK_4333-16.jpg (283238 byte)    NK_4336-15.jpg (275564 byte)   

Ett envist regn föll hela natten och morgonen, men vi intog en som vanligt delikat men tidig frukost i restaurangvagnen för att sen åka buss ner i gruvan i
två grupper, där vi stannade i en speciell besöksgruva och blev guidade runt samt fick se en kort film om gruvdriften. Hela gruvdriften är en enormt stor
verksamheten som drivs av LKAB, och här kan du läsa mer: https://www.lkab.com/sv/ . Efter lunch på Ripan åkte vi vidare i fortsatt regnande till samebyn,
där vi både besökte några renar på grönbete som vi matade och sen till kyrkan, och därefter åter hem till tåget som lämnade Kiruna 14.45. Då loket inte
kunde göra rundgång, så backade tåget i 15 minuter, innan det kunde växlas in på spåret söderut.

NK_4343-15.jpg (219022 byte)    NK_4345-15.jpg (266430 byte)    NK_4353-15.jpg (205936 byte)    NK_4357-15.jpg (262787 byte)    NK_4383-18.jpg (265749 byte)    NK_4397-15.jpg (226465 byte)    NK_4412-15.jpg (230864 byte)

Nu började den långa hemresan till Kalmar, och det tog ungefär 30 timmar. Efter att ha åkt tåg hela natten, så är man fortfarande kvar i Norrland. Då
inser man att Sverige är ett stort land, så nu var det bara att åka tåg och åter åka tåg, vilket jag aldrig tröttnar på, så jag åkte med ända till Kalmar. Redan
i Eskilstuna steg några passagerare av, och sen blev det flera avstigningar längs vägen mot Kalmar. I Alvesta fick loket göra rundgång för att komma in på
Kalmarspåret, så där hann jag stiga av en kort stund för att ta några bilder. Innan vi var framme fick vi en superb buffé i restaurangvagnen med mycket och
god mat. Väl framme i Kalmar när de sista resenärerna stigit av, backade tåget tillbaka till sitt eget lokstall. Sven tutade hej då, och det kändes lite vemodigt
att resan var slut. Trött men nöjd efter en mycket fin resa tog jag in på stadshotellet, för att nästa dag åka med Kustpilen tillbaka till Motala via Linköping.
Kustpilen är ett diesellok, och till min stora glädje var det skarvräls nästan hela vägen.

NK_4418-16.jpg (270546 byte)    NK_4424-15.jpg (237321 byte)    NK_4437-17.jpg (223669 byte)    NK_4440-15.jpg (244480 byte)    NK_4444-15.jpg (277903 byte)    NK_4447-15.jpg (227328 byte)    NK_4458-15.jpg (226229 byte)   

Jag vill som avslutning framföra mitt absolut största tack till alla i Kalmar Veterantåg som ordnat med denna fantastiska resa med alla tillhörande arrangemang
och studiebesök och inte minst en stor eloge till kockarna som lagat så fin mat till oss hela tiden. Detta var den bästa semester jag haft på mycket länge.  

På YouTube har jag lagt 5 olika filmer från resan:  

På väg norrut från Tranås: https://www.youtube.com/watch?v=l2AMmysO2iE  

Vidare norrut till Björkliden: https://www.youtube.com/watch?v=pUTP5Ynb1Ko  

Från Björkliden till Kiruna: https://www.youtube.com/watch?v=htrrNvsyXyw  

Tillbaka till Kalmar från Kiruna: https://www.youtube.com/watch?v=htsGoKLtaew  

Utflykter utanför tåget i Luleå och Lofoten: https://www.youtube.com/watch?v=fFQqH7jaoPQ

Dessutom finns alla filmerna utgiven på en DVD som finns att köpa hos Trafiknostalgiska Förlaget: tnf.se

                                               

Göran Cederberg

en mycket nöjd resenär