På Inlandsbanan med ångtåg      IB16_1049-15.jpg (239607 byte)                            klicka på bilderna, så blir de större.

Här finns en liten artikel i Motala Tidning    Lugi i MVT-1-30.jpg (191530 byte)    Lugi i MVT-2-40.jpg (688122 byte)    publicerad den 24/11 2016.

Här följer en reseskildring från min resa med IB16-tåget från Kiruna till Gävle, men låt mig börja från början. Det var när jag såg annonsen
i julnumret av tidningen Tåg som jag blev intresserad, och ju mer jag läste annonsen, desto mer bestämd blev att göra denna resa, och det
är något som jag verkligen inte ångrar, då det var en fantastisk upplevelse. Inlandsbanan sträcker sig från Kristinehamn till Gällivare och är
nästan 130 mil lång, har normal spårvidd (1435 mm) och skarvräls. Den är ganska kurvig och har en hel del backar.

Resan började fredagen den 10 juni från Motala Central, och efter tågbyte i Norrköping kom jag till Gävle Central vid 17-tiden. Därifrån tog
jag en taxi till Järnvägsmuséet, där jag checkade in i min sovkupé i gamla fina sovvagnar från 50-talet. Efter en timmes väntan på järnvägsområdet
började resan norrut. Det sju vagnar långa tåget drogs av ett Rapidlok, och på tåget serverades vi en delikat buffé, och i biovagnen visades tågfilmer.

            IB16_0796-15.jpg (213820 byte)    IB16_0798-15.jpg (206719 byte)    IB16_0799-15.jpg (210696 byte)    IB16_0801-12.jpg (199135 byte)    IB16_0803-15.jpg (200157 byte)    IB16_0806-15.jpg (195785 byte)    

Nästa dag upp vid 8-tiden och stor frukost i barvagnen, där vi också åt en lätt lunch. Lunch och middag serverades alltid i restaurangvagnen
på riktigt porslin, och vi åt i 2 matlag. Väl framme i Gällivare väntade vi i 2 timmar innan färden gick vidare till Kiruna, där vi bussades till hotellet
på eftermiddagen. Lite rundvandring i ett ganska soligt och varmt Kiruna på egen hand innan en god natts sömn på hotellet.

            IB16_0828-15.jpg (225176 byte)    IB16_0844-15.jpg (213252 byte)    IB16_0846-15.jpg (215051 byte)    IB16_0860-16.jpg (242767 byte)    IB16_0862-16.jpg (202968 byte)    IB16_0872-15.jpg (208110 byte)

Efter en rejäl hotellfrukost åter buss till stationen för avfärd mot Narvik med ordinarie tåg draget av ett Rc-lok. Detta är en oerhört vacker tur rakt
in i fjällvärlden med delvis snötäckta fjäll. Vi stannade i Narvik i 3 timmar, då vi på egen hand strövade omkring i denna vackra stad innan återtåget
till Kiruna, och då blev det en stor räkmacka på tåget.

            IB16_0884-15.jpg (237400 byte)    IB16_0888-16.jpg (221062 byte)    IB16_0901-15.jpg (215888 byte)    IB16_0910-15.jpg (238069 byte)    IB16_0920-15.jpg (236472 byte)    IB16_0951-16.jpg (199825 byte)    

På måndagen den 13 juni började så den riktiga IB16-resan med avresa från Kirunas nya station till Gällivare 7.55. Tåget drogs av dieselloket T41,
i vilket jag gjorde en snabbvisit. I Gällivare besökte vi stationens Naturrum, innan vi åkte buss till Malmberget för guidad tur vid gruvan, där vi gick
upp i tornet, och sen åkte vi till Kåkstaden, där gruvarbetarna bodde förr i tiden. Efter lunch (pyttipanna) på tåget åkte vi vidare till Porjus. Därifrån
åkte vi buss 9 mil rakt västerut in i fjällvärlden till Stora Sjöfallets Nationalpark och fick här njuta av vår fina fjällvärld. Efter ett besök på Naturrum
Laponia åkte vi tillbaka till Porjus, och resan fortsatte söderut med middag (köttbullar) på tåget. Tåget bestod nu av loken B 1316 och B 1108 som
drog 12 vagnar, där 4 var sovvagnar, 2 sittvagnar, en barvagn, en restaurangvagn, 2 vagnar till personalen, en dieselfinka och en godsvagn. Vi var
framme vid polcirkeln strax före 11 på kvällen, och där stannade vi en stund för allmän fotografering, innan vi åkte vidare med sång och champagne
i barvagnen. Vid starten från polcirkeln hade tåget lite svårt att komma igång, och loken slirade något, men till slut kom vi igång, trots att det var
13 ‰ lutning och 750 ton i kroken.

            IB16_0989-16.jpg (211844 byte)    IB16_1003-15.jpg (175752 byte)    IB16_1015-16.jpg (203943 byte)    IB16_1041-15.jpg (212763 byte)    IB16_1049-15.jpg (239607 byte)    IB16_1070-15.jpg (208643 byte)    

Nästa dag hann knappt börja innan vi gjorde ett nytt fotostopp vid Pite Älv ½ 3 på morgonen. Därefter sovmorgon till 9, men tåget var framme i
Arvidsjaur redan ½ 4. Efter en stadig frukost på tåget strövade vi fritt runt i Arvidsjaur, innan det var dags för ett besök i lokstallarna med folk från
Arvidsjaurs Järnvägsförening som guider. Innan avfärden 17.00 servades loken med påfyllning av kol, olja och vatten. Nästa stopp blev i Sorsele,
där vi besökte Rallarmuséet i stationshuset, varpå resan fortsatte till Storuman på denna kurviga, backiga och fina Inlandsbana. Vi var framme
i Storuman ½ 11 på kvällen, där vi sov på Hotell Toppen.

            IB16_1089-16.jpg (213361 byte)     IB16_1104-15.jpg (209813 byte)    IB16_1145-15.jpg (220216 byte)    IB16_1151-15.jpg (203395 byte)    IB16_1174-16.jpg (211404 byte)    IB16_1177-16.jpg (239069 byte)    

Ny dag, soligt och fint väder, och vi strosade omkring på bangården, medan loken servades för att åka vidare strax efter kl. 1. Vid 3-tiden stannade
vi vid Sagaån för vattentagning till loken för att sen fortsätta med ytterligare ett stopp för vattentagning, innan vi gjorde korta stopp i Vilhelmina och
Dorotea. Nästa stopp blev vid Rörströmsälven, där vi stannade några timmar för korvgrillning i ett strålande väder. Sen åkte vi vidare mot Hoting,
där vi fick stanna en timme för att invänta trafiktillstånd till Lit, så det blev lite promenerande och fotograferande på bangården. Till Lit anlände vi
kl. 2 på natten, och sen blev det några timmars sömn i sovkupén. Innan sängdags stod jag ofta utanför min sovkupé med öppet fönster och bara
njöt av resan – tänk att dessa gamla 50-talsvagnar kan gå så mjukt och fint, och att 99 år gamla ånglok byggda på Motala Verkstad fortfarande
fungerar så bra.

            IB16_1189-15.jpg (223789 byte)    IB16_1190-15.jpg (201252 byte)    IB16_1256-15.jpg (236454 byte)     IB16_1271-15.jpg (217675 byte)    IB16_1291-15.jpg (203863 byte)    IB16_1334-16.jpg (210632 byte)    IB16_1297-15.jpg (254786 byte)    

Nu torsdag och bäst väder på hela resan. Efter frukosten i barvagnen var vi framme i Litsnäset strax norr om Östersund. Där skulle de båda ångloken
E2 948 och E2 954 dras fram ur ett beredskapsskjul och transporteras till Gävle. Det första loket drogs ut med handkraft av de flesta deltagarna,
medan det andra loket drogs ut av en traktor. Loken har stått i förrådet i över 40 år väl inplastade, och loket E2 954 förbereddes för att kunna köra
för egen maskin genom att det började eldas på och fyllas på med vatten, medan E2 948 förbereddes för transport genom att vevstakarna monterades
bort och alla lager smordes. IB16-tåget åkte vidare till Östersund med några deltagare, medan resten stannade kvar i Litsnäset, vilket jag gjorde. Där
hade vi en härlig sommardag med lunch i det fria. Sjuksköterskan Uffe sprang omkring hela dagen och matade oss med vatten. Vid 18-tiden kom tåget
tillbaka för att hämta oss till Östersund, dit vi kom runt kl. 9 på kvällen. Efter lite samkväm i barvagnen kröp vi till kojs i våra sovkupéer.

            IB16_1360-14.jpg (254502 byte)    IB16_1352-T-14.jpg (214510 byte)    IB16_1373-14.jpg (227343 byte)    IB16_1489-14.jpg (212356 byte)    IB16_1437-14.jpg (204482 byte)    IB16_1446-14.jpg (226055 byte)    

Nästa dag tillbaka till Litsnäset men nu betydligt sämre väder. Nu hade folk från Infranord kommit för att bryta rälsen, då växel saknades, så
beredskapsloken skulle kunna ta sig ut till huvudlinjen. Både lokalpressen och TV Jämtland var där och gjorde reportage. Tyvärr gick det inte
att köra loket E2 954, då injektorn var trasig, så båda loken måste bogseras, och de kopplades in mitt i tåget med ett diesellok i varje ända.
Här lyckades reseledare Lennart samla nästan alla deltagare och personal till ett gruppfoto framför det ena ångloket. Tillbaka i Östersund kopplades
Ma-loket TGOJ 408 till vårt tåg för transport till Storlien, dit vi kom omkring 20.00. Där var det väldigt höstlikt med +5°, dimmigt och småregnigt,
så det blev direkt incheckning på hotellet, där jag såg en EM-fotbollsmatch på en liten gammal tjock-TV.

            IB16_1465-14.jpg (198081 byte)    IB16_1494-16.jpg (220384 byte)    IB16_1506-14.jpg (235225 byte)    IB16_1521-14.jpg (217183 byte)    IB16_1546-14.jpg (214571 byte)    IB16_1573-14.jpg (226654 byte)    

Efter en fin hotellfrukost gick tåget 8.05 från Storlien till Åre, där vi var framme en timme senare. Vi stannade i Åre i 3 timmar, och här var vädret
lite bättre, men inte tillräckligt bra för att åka upp i linbanan, utan vi gick på fotosafari i Åre istället. Hela samhället är starkt präglat av sin vintersport
med väldigt många hotell och stugbyar, men där fanns också en liten badstrand, fast det var ingen som badade. Vi åkte tillbaka till Östersund, där
Ma-loket tackade för sig, och loket B 1316 som är oljeeldat kopplades in med ett E2-lok bakom sig som gick dött och ett diesellok sist. Det
behövdes extra kraft, då bara ett ånglok kunde dra nu, för det andra B-loket stannade kvar i Östersund. Så åkte vi vidare ut på Inlandsbanan,
där vi gjorde fotostopp först i Hackås och sen i Röjan. Vi gjorde även ett stopp på en timme i Sveg för tankning av lok och vagnar. Tidigt på
morgonen var det dags för vattentagning och fotostopp vid Storstupet, men då sov jag tyvärr och missade det.

            IB16_1619-14.jpg (197454 byte)    IB16_1620-T-14.jpg (200502 byte)     IB16_1633-16.jpg (225678 byte)    IB16_1650-14.jpg (193011 byte)    IB16_1634-14.jpg (197013 byte)    IB16_1652-14.jpg (210172 byte)    

Vi var framme i Mora kl. 7 på morgonen, och här tar vår Inlandsbaneresa slut, så sista biten drogs tåget av Da-loket 888 och var framme i Gävle
13.30. Här avslutades resan med ett 2 timmar långt besök på Järnvägsmuséet, innan vi åkte tillbaka till Gävle C med en rälsbuss för vidare färd
hemåt med nya moderna och tråkiga tåg, och jag var hemma i Motala 21.30.

            IB16_1660-14.jpg (239098 byte)    IB16_1666-16.jpg (233446 byte)    IB16_1675-16.jpg (239191 byte)    IB16_1678-14.jpg (193107 byte)   IB16_1684-14.jpg (196289 byte)    IB16_1689-14.jpg (185628 byte)    

Jag vill som avslutning framföra mitt absolut största tack till alla i Järnvägsmuseivänner i Gävle samt Svenska Järnvägsklubben och Sveriges
Järnvägsmuseum som ordnat med denna fantastiska resa med alla tillhörande arrangemang och studiebesök och inte minst en stor eloge
till kocken som lagat så fin mat till oss hela tiden. Detta var den bästa semester jag haft på mycket länge.

Många fler bilder finns här i 8 album: http://cedgo.123minsida.se/

Här finns fler bilder från mina andra tågresor: http://motalagf.se/lugi-egen/museijarnvagar_2016.htm 

På YouTube har jag lagt 8 olika filmer: https://www.youtube.com/channel/UC8kqjYvj5yHSpjrOHaTx5XQ/feed?activity_view=2

Dessutom har nu dessa 8 filmer blivit en DVD-film utgiven av Trafiknostalgiska Förlaget.

Göran Cederberg

Ny medlem i Järnvägsmuseivänner
och en mycket nöjd resenär