Blandat
på räls med och utan ånga 2017
klicka
på bilderna, så blir de större.
Här följer en liten beskrivning från mina resor med både eltåg och med ångtåg
på 4 museijärnvägar under 2017. Att åka med dessa gamla genuina tåg är
alltid
en fantastisk upplevelse som man inte kan få för mycket av. Jag har filmat
mycket inifrån tåget och en del utanför.
Den första resan börjar med Svenska Järnvägsklubbens årsmötesresa till Sollefteå. Resan utgick från Stockholm 07.00 på morgonen den 20
maj, men jag steg
på i Storvik strax före 10.00. Tåget bestod av 6 gamla fina 60-talsvagnar av
1:a klass och drogs först av det relativt nylackerade Rc-loket 1007. Det
severades
ingen mat på tåget, så lunchen intogs på järnvägsrestaurangen i Ljusdal. På
resan gjordes några korta fotostopp och en del studiebesök bl.a. i muséet i
Ragunda.
I Långsele byttes Rc-loket till ett Vectronlok från Hectorrail, och det drog tåget
vidare till Sollefteå, där årsmötet ägde rum. Nästa dag fortsatte resan
till Sundsvall,
där vi bytte till buss för transport till Galtström, där vi besökte dess
museijärnväg och intog vår lunch. Därefter vidare med buss till Gnarp, där
vi åter steg på tåget
som nu hade 2 extravagnar och D-loket 432 som dragare till slutstationen i Gävle.
Nästa resa var en dagsresa i Norrköping
arrangerad av Stambanans Vänner, och det var lör den 19/8 som det var en stor
aktivitetsdag i Norrköping, och då var
det även aktivitet vid Lokstallet. Deras två nyrenoverade B-lok 1366 och 1367
var påeldade och redo för några turer på industribanan till Lindö. Tåget
bestod av
4 personvagnar och ett ånglok i varje ända med fronten utåt. Tanken var att
ett lok skulle dra till Lindö och det andra tillbaka till Lokstallet med Per-Åke
Lampemo
som enda lokförare. Starten blev tyvärr fördröjd, då B 1367 krävde lite småjusteringar,
men sen rullade tåget genom stan i sakta mak – sth var bara 15 på industrispåret.
Väl framme i Lindö uppstod ett nytt problem på B 1367. Då det bara rullat
med, så hade injektorerna blivit överhettade och ville inte vara med längre.
Därför fick
B 1366 göra rundgång och dra tåget även tillbaka. Det blev en tur till men då
bara med ett lok.
Lör den 9/9 hade Järnvägsmuséet i Gävle
öppet hus innan stängningen för en total ombyggnad, och då körde årgångståget
från Stockholm till Gävle på morgonen
och tillbaka på eftermiddagen. Tåget drogs av 2 Da-lok, och hade 9 vagnar i
kroken med både restaurangvagn och barvagn. Tåget gjorde ett uppehåll i
Uppsala för
att ta upp nya passagerare, och passerade senare förbi Järnvägsmuséet. För
att komma dit, måste tåget köra in till Gävle C, där det drogs tillbaka
till Järnvägsmuséet
av ångloket Ka 692 som sakta men säkert drog alla 9 vagnarna och de 2
Da-loken. Väl framme fanns det mycket att titta på. Inne i muséet var det
marknad, och ute
var många lok och vagnar uppställda. Ett rälsbusståg körde fram och
tillbaka till fordonsmagasinet i Nynäs, och ett eltåg körde i skytteltrafik
till Gävle C och tillbaka.
Även ångloket E 902 körde omkring på området och
agerade växellok. Vid ½ 4-tiden började tåget att växlas ihop för återfärden
till Stockholm. Även Ka-loket
agerade då växellok. För att komma tillbaka till Stockholm drogs åter tåget
in till Gävle C av Ka-loket och med de båda Da-loken sist. Efter ett kort
uppehåll i
Uppsala var vi tillbaka i Stockholm vid 8-tiden.
Årets sista resa var i Ängelholm
den 2-3 december, där Järnvägsmuséet körde ett jultåg till Malmö. Till
detta hade Järnvägsmuséet kört ner 19 vagnar från Gävle
dragna av 2 Da-lok. Tåget till Malmö drogs av B-loket 1429 med Da-loket 888
sist. Detta lok gick med dels för att ge ström och värme till vagnarna och
dels för
att dra tåget den sista biten in till Malmö banhall, så att ångloket stod först
inför återresan till Ängelholm. På så vis kom aldrig ångloket in i
banhallen och fyllde den
med rök. I kroken hängde två godsvagnar innehållande vattentankar till återfärden,
restaurangvagn, barvagn, två 1:a-klassvagnar och två 3:e-klassvagnar varav en
med öppna plattformar, och där stod jag i snålblåsten och filmade. På söndagen
den 3 december körde tåget 4 turer i en triangelbana från Ängelholm via
Kattarp,
Åstorp och åter till Ängelholm.
På YouTube har jag lagt 7 olika filmer från resan:
Stambanans Vänner till Lindö 19/8 2017: https://www.youtube.com/watch?v=AKnRv1ejbB4
Årgångståget till Järnvägsmuséet sept 2017: https://www.youtube.com/watch?v=kQwpJySvGmQ
Från Järnvägsmuseet september 2017: https://www.youtube.com/watch?v=hCi3gNAi5xk
Mörkerkörning i Ängelholm 1 december 2017: https://www.youtube.com/watch?v=6zrSIJUaYSc
Från Ängelholm till Malmö 2 december 2017: https://www.youtube.com/watch?v=3HhBWJAFql4
Från Ängelholm mot Kattarp 3 december 2017: https://www.youtube.com/watch?v=Fec_SDiufDc
Dessutom finns alla filmerna utgiven på en DVD som finns att köpa hos Trafiknostalgiska Förlaget: tnf.se