Blandat på räls med och utan ånga 2017           klicka på bilderna, så blir de större.

Här följer en liten beskrivning från mina resor med både eltåg och med ångtåg på 4 museijärnvägar under 2017. Att åka med dessa gamla genuina tåg är alltid
en fantastisk upplevelse som man inte kan få för mycket av. Jag har filmat mycket inifrån tåget och en del utanför.

sjk_maj-17_3398-14.jpg (217737 byte)    sjk_maj-17_3407-15.jpg (216685 byte)    sjk_maj-17_3418-15.jpg (245080 byte)    sjk_maj-17_3431-15.jpg (214120 byte)    sjk_maj-17_3470-14.jpg (214086 byte)    sjk_maj-17_3507-14.jpg (189235 byte)    sjk_maj-17_3521-14.jpg (223613 byte)    sjk_maj-17_3510-14.jpg (225831 byte)   

Den första resan börjar med Svenska Järnvägsklubbens årsmötesresa till Sollefteå. Resan utgick från Stockholm 07.00 på morgonen den 20 maj, men jag steg
på i Storvik strax före 10.00. Tåget bestod av 6 gamla fina 60-talsvagnar av 1:a klass och drogs först av det relativt nylackerade Rc-loket 1007. Det severades
ingen mat på tåget, så lunchen intogs på järnvägsrestaurangen i Ljusdal. På resan gjordes några korta fotostopp och en del studiebesök bl.a. i muséet i Ragunda.
I Långsele byttes Rc-loket till ett Vectronlok från Hectorrail, och det drog tåget vidare till Sollefteå, där årsmötet ägde rum. Nästa dag fortsatte resan till Sundsvall,
där vi bytte till buss för transport till Galtström, där vi besökte dess museijärnväg och intog vår lunch. Därefter vidare med buss till Gnarp, där vi åter steg på tåget
som nu hade 2 extravagnar och D-loket 432 som dragare till slutstationen i Gävle.

Norrköping_aug-17_4487-17.jpg (232342 byte)    Norrköping_aug-17_4496-15.jpg (245779 byte)    Norrköping_aug-17_4516-15.jpg (242989 byte)    Norrköping_aug-17_4520-15.jpg (234456 byte)    Norrköping_aug-17_4511-15.jpg (248211 byte)    Norrköping_aug-17_4541-15.jpg (203117 byte)    Norrköping_aug-17_4554-15.jpg (274125 byte)    Norrköping_aug-17_4569-15.jpg (280159 byte)   

Nästa resa var en dagsresa i Norrköping arrangerad av Stambanans Vänner, och det var lör den 19/8 som det var en stor aktivitetsdag i Norrköping, och då var
det även aktivitet vid Lokstallet. Deras två nyrenoverade B-lok 1366 och 1367 var påeldade och redo för några turer på industribanan till Lindö. Tåget bestod av
4 personvagnar och ett ånglok i varje ända med fronten utåt. Tanken var att ett lok skulle dra till Lindö och det andra tillbaka till Lokstallet med Per-Åke Lampemo
som enda lokförare. Starten blev tyvärr fördröjd, då B 1367 krävde lite småjusteringar, men sen rullade tåget genom stan i sakta mak – sth var bara 15 på industrispåret.
Väl framme i Lindö uppstod ett nytt problem på B 1367. Då det bara rullat med, så hade injektorerna blivit överhettade och ville inte vara med längre. Därför fick
B 1366 göra rundgång och dra tåget även tillbaka. Det blev en tur till men då bara med ett lok.

gavle-17_4597-15.jpg (241952 byte)    gavle-17_4655-15.jpg (257855 byte)    gavle-17_4657-15.jpg (272806 byte)    gavle-17_4660-17.jpg (234067 byte)    gavle-17_4666-15.jpg (264368 byte)    gavle-17_4676-15.jpg (229211 byte)    gavle-17_4686-15.jpg (249616 byte)    gavle-17_4704-16.jpg (233094 byte)     

Lör den 9/9 hade Järnvägsmuséet i Gävle öppet hus innan stängningen för en total ombyggnad, och då körde årgångståget från Stockholm till Gävle på morgonen
och tillbaka på eftermiddagen. Tåget drogs av 2 Da-lok, och hade 9 vagnar i kroken med både restaurangvagn och barvagn. Tåget gjorde ett uppehåll i Uppsala för
att ta upp nya passagerare, och passerade senare förbi Järnvägsmuséet. För att komma dit, måste tåget köra in till Gävle C, där det drogs tillbaka till Järnvägsmuséet
av ångloket Ka 692 som sakta men säkert drog alla 9 vagnarna och de 2 Da-loken. Väl framme fanns det mycket att titta på. Inne i muséet var det marknad, och ute
var många lok och vagnar uppställda. Ett rälsbusståg körde fram och tillbaka till fordonsmagasinet i Nynäs, och ett eltåg körde i skytteltrafik till Gävle C och tillbaka.
Även ångloket E 902 körde omkring på området  och agerade växellok. Vid ½ 4-tiden började tåget att växlas ihop för återfärden till Stockholm. Även Ka-loket
agerade då växellok. För att komma tillbaka till Stockholm drogs åter tåget in till Gävle C av Ka-loket och med de båda Da-loken sist. Efter ett kort uppehåll i
Uppsala var vi tillbaka i Stockholm vid 8-tiden.

Angelholm_dec-17_5067-14.jpg (223440 byte)    Angelholm_dec-17_5075-14.jpg (246863 byte)    Angelholm_dec-17_5078-14.jpg (210594 byte)    Angelholm_dec-17_5081-14.jpg (255398 byte)    Angelholm_dec-17_5111-15.jpg (225304 byte)    Angelholm_dec-17_5133-14.jpg (270852 byte)    Angelholm_dec-17_5134-14.jpg (251995 byte)    Angelholm_dec-17_5160-14.jpg (214668 byte)   

Årets sista resa var i Ängelholm den 2-3 december, där Järnvägsmuséet körde ett jultåg till Malmö. Till detta hade Järnvägsmuséet kört ner 19 vagnar från Gävle
dragna av 2 Da-lok. Tåget till Malmö drogs av B-loket 1429 med Da-loket 888 sist. Detta lok gick med dels för att ge ström och värme till vagnarna och dels för
att dra tåget den sista biten in till Malmö banhall, så att ångloket stod först inför återresan till Ängelholm. På så vis kom aldrig ångloket in i banhallen och fyllde den
med rök. I kroken hängde två godsvagnar innehållande vattentankar till återfärden, restaurangvagn, barvagn, två 1:a-klassvagnar och två 3:e-klassvagnar varav en
med öppna plattformar, och där stod jag i snålblåsten och filmade. På söndagen den 3 december körde tåget 4 turer i en triangelbana från Ängelholm via Kattarp,
Åstorp och åter till Ängelholm.

På YouTube har jag lagt 7 olika filmer från resan:

Med Svenska Järnvägsklubben till Sollefteå maj 2017: https://www.youtube.com/watch?v=y08WoGH4XR4 

Stambanans Vänner till Lindö 19/8 2017: https://www.youtube.com/watch?v=AKnRv1ejbB4 

Årgångståget till Järnvägsmuséet sept 2017: https://www.youtube.com/watch?v=kQwpJySvGmQ 

Från Järnvägsmuseet september 2017: https://www.youtube.com/watch?v=hCi3gNAi5xk 

Mörkerkörning i Ängelholm 1 december 2017: https://www.youtube.com/watch?v=6zrSIJUaYSc 

Från Ängelholm till Malmö 2 december 2017: https://www.youtube.com/watch?v=3HhBWJAFql4 

Från Ängelholm mot Kattarp 3 december 2017: https://www.youtube.com/watch?v=Fec_SDiufDc 

Dessutom finns alla filmerna utgiven på en DVD som finns att köpa hos Trafiknostalgiska Förlaget: tnf.se